1. Home
  2. Facturering
  3. Facturering: Getting Started

Facturering: Getting Started

Algemeen

Bij het factureren dienen een aantal stappen doorlopen te worden. Spread-IT kan automatisch conceptfacturen voor je aanmaken. Het aantal dagen voor of na verspreiding kunnen ingesteld worden in de parameters. Voor het handmatig aanmaken van een conceptfactuur verwijzen wij naar het artikel: Zelf een conceptfactuur maken.

Conceptfactuur inzien

Binnen Spread-IT kan een conceptfactuur op verschillende manieren ingezien worden. Je kan dit doen door de beschikbare conceptfacturen af te drukken, dit doe je via de pagina “Afdrukken conceptfacturen.” Vul op deze pagina de gevraagde informatie in en klik op “Afdrukken”.

Daarnaast kan je de conceptfacturen ook inzien op je scherm, dat doe je via de pagina: “Conceptfacturen”.

Vervolgens kan je hier een specifieke conceptfactuur selecteren en naar het tabblad conceptfactuurregels gaan om de specificatie te bekijken.
In het tabblad conceptfactuurregels zie je de bijbehorende bron van de conceptfactuurregel en de opbouw van het bedrag.

Daarnaast vind je ook in de tabel de optie om de specifieke conceptfactuur af te drukken.

Conceptfactuur accorderen

Als alle informatie klopt op de conceptfactuur kan je deze accorderen. Dit kan op twee manieren:

Op de pagina “Conceptfacturen” kan je per conceptfactuur op de knop “Accorderen” klikken. De desbetreffende conceptfactuur wordt verwerkt en er wordt een definitieve factuur aangemaakt.

Daarnaast kan je alle beschikbare conceptfacturen of een selectie daarvan in één keer goedkeuren, dit doe je via de pagina: “Conceptfacturen accorderen”.

Selecteer hier de conceptfacturen die geaccordeerd mogen worden en klik vervolgens op de knop “Accorderen”.

Factuur afdrukken

Als de conceptfacturen geaccordeerd zijn kunnen vervolgens de definitieve facturen afgedrukt worden. Die doe je via de pagina: “Afdrukken facturen”. Vul hier de gevraagde informatie in en klik vervolgens op “Afdrukken”. Er wordt nu één pdf gedownload met alle nog per post te versturen facturen.

Let op: Alleen nog niet afgedrukte facturen worden afgedrukt via de pagina “Afdrukken facturen”.

Om reeds afgedrukte facturen te kunnen inzien of om een factuur opnieuw af te drukken ga je naar de pagina: “Informatie facturen”.

Digitaal factureren

Indien een debiteur digitaal gefactureerd mag worden en een factuuremailadres geregistreerd heeft staan, wordt de factuur digitaal verstuurd. Dit betekend dat deze specifieke factuur niet meer naar voren komt via “Afdrukken facturen” om dubbel versturen te voorkomen.

Om een factuur digitaal te kunnen versturen verwijzen wij je graag naar het artikel: Digitale facturering activeren.

Factuur inzien (Informatie facturen)

Op de pagina: “Informatie facturen” is het mogelijk alle definitieve facturen in te zien en opnieuw af te drukken. Daarnaast is het mogelijk om te zien of de factuur succesvol is verwerkt naar je boekhoudpakket.

Factuur opnieuw afdrukken

Zoek op deze pagina de gewenste factuur op en selecteer deze rechts achteraan. Vervolgens verschijnt links onderaan een knop “Afdrukken”. Vervolgens kan je via de pop-up aangeven of de factuur het watermerk kopie moet krijgen of niet.

Verstuurmoment inzien

Wil je weten wanneer een factuur per email is verstuurd? Dan zoek je de desbetreffende factuur op en selecteer je deze rechts achteraan. Vervolgens kan je via het tabblad e-mail zien op welke datum en tijd de factuur is verstuurd en wie de desbetreffende ontvanger was.

Factuurregels inzien

Wil je snel op je scherm zien wat er op de factuur qua regels staan, zoek dan de factuur op en klik rechts achteraan op de optie regels. Vervolgens krijg je de complete factuur te zien met de bijbehorende factuurregels.

Klaar

Je hebt Facturering: Getting Started doorgelopen. Mocht je nog verdere vragen hebben, dan kun je contact met ons opnemen.

Bijgewerkt op 12/08/2020

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde artikelen

Support nodig?
Lukt het niet je antwoord hier te vinden? Geen nood, we zijn er om je te helpen!
Support