Klantenportaal inrichten

Module activeren

Het klantenportaal is een aanvullende module binnen Spread-IT. Als je hier gebruik van wilt maken, dan kun je contact met ons opnemen.

Klantenportaal aanmaken

Ga naar de pagina “Klantenportaal” onder Beheer.
Klik vervolgens rechts bovenaan op “Nieuw”

Vul de volgende gegevens in:

  • Emailadres: Het emailadres waar de emails naar toe moeten als er een aanvraag is ingediend
  • Email ontvangen voor: Welke emails je wilt ontvangen
  • Offerte weken vooraf: Hoeveel weken vooruit een offerte aangevraagd mag worden
  • Offerte geschiedenis: Hoelang de offertes van een klant zichtbaar blijven in het klantenportaal
  • Mag betalen via het portaal: !Let Op: Hier is een aanvullende module voor nodig
    • Minimaal aantal voor betalen: Vanaf welke oplage je het offerteformulier automatisch bedragen wilt laten tonen. Anders komt er “Prijs op aanvraag” te staan.
    • Maximaal aantal voor betalen: Tot welke oplage je het offerteformulier automatisch bedragen wilt laten tonen. Anders komt er “Prijs op aanvraag” te staan.
  • Huisstijl opgeven: Vul alle kleuren in om de huisstijl verder te bepalen.
  • Google analytics metings-id: De ID om Google Analytics te activeren in het klantenportaal.
  • Google tag manager id: De ID om Google Tag Manager te activeren in het klantenportaal.
  • Standaard gebieden tonen: Of alle bestaande (en nieuwe) gebieden wel of niet standaard getoond moeten worden.

Als je alles hebt ingevuld kun je vervolgens op Toevoegen klikken. Het portaal wordt dan aangemaakt.

Je krijgt nu in de tabel twee buttons (rechts achteraan) te zien.

  • Link Klantenportaal: De te embedden link voor het klantenportaal
  • Link Offerteformulier: De te embedden link voor het offerteformulier

Plaats deze twee links op je website.

Klantenportaal beheren

Een bestaand klantenportaal kun je beheren. Je kunt de volgende onderdelen beheren.

  • Pagina’s: Welke pagina’s je wel of niet wilt tonen in het klantenportaal
  • Gebieden: Welke gebieden wel of niet zichtbaar moeten zijn in het klantenportaal
  • Gewichtstoeslagen: Welke gewichtstoeslagen beschikbaar zijn in het klantenportaal
  • Formaattoeslagen: Welke formaattoeslagen beschikbaar zijn in het klantenportaal

Sjablonen aanmaken

Als je alles ingesteld hebt voor het klantenportaal kun je starten met het aanmaken van de communicatiesjablonen.

Voorbeeldsjablonen

Voor een snelle start kun je de voorbeeldsjablonen gebruiken. Deze kun je terugvinden in het volgende artikel: Voorbeeldsjablonen

De volgende sjablonen moeten aangemaakt worden voor de communicatie:

  • Offerte – Email
  • Offertebevestiging – Email
  • Verspreidopdracht – Nieuw
  • Verspreidopdracht – Geannuleerd
  • Verspreidopdracht – Aangepast

Offertegegevens invullen

Vul de Offertegegevens aan bij de Administratie.
Dit doe je bij Beheer -> Systeembeheer -> Administraties
Vul de volgende gegevens in/aan:

  • IBAN
  • BIC
  • KvK
  • BTW-nummer
  • Telefoon
  • E-mail
  • Website

Algemene voorwaarden uploaden

Mocht je algemene voorwaarden hebben m.b.t. folderopdrachten, dan kun je die uploaden.
Dit doe je bij Beheer -> Systeembeheer -> Administraties

Selecteer je administratie
Klik op Bewerken
Hier zie je een regel: “Algemene Voorwaarden” daar kun je je eigen voorwaarden uploaden.
Klik vervolgens op Bijwerken.

Gelukt!

Je hebt het klantenportaal en de bijbehorende onderdelen ingericht. Mocht je nog verdere vragen hebben, dan kun je contact met ons opnemen.

Bijgewerkt op 13/10/2025
Was dit artikel nuttig?
Support nodig?
Lukt het niet je antwoord hier te vinden? Geen nood, we zijn er om je te helpen!
Support